Recensie: ‘Get Out’ van Juultje van den Nieuwenhof

Ruzie tussen een paar jongeren. Gepest en getreiter over en weer. Een van hen wil het uitpraten. Een van hen heeft van een ander gestolen. Een van hen heeft een mes bij zich. En een van hen gaat met de zus van een van de anderen.

Het uitpraten loopt faliekant mis. Twee jongeren weten wat er precies is voorgevallen. Twee jongeren willen gerechtigheid. En voor twee jongeren zijn de gevolgen van deze avond niet te overzien.

Dit is een spannend verhaal met veel plottwists in een kort tijdsbestek. Er is wat ruimte om het verhaal op te bouwen, maar niet heel veel.

Het verhaal wisselt een paar keer van perspectief, maar dit is niet storend. Ik vermoed dat dat komt omdat de personages echt verschillende stemmen en een andere kijk op de situatie hebben. Dit vind ik een compliment voor de auteur waard, want juist dit is waar sommige andere auteurs van dit soort boeken de mist in gaan.

Het verhaal zoekt het wat in de extremen. De ‘knal’ waar het verhaal om draait moet namelijk wel ergens vandaan komen, maar doordat dit soort boeken (XS novelles) maar een beperkt aantal woorden heeft, is er weinig ruimte voor opbouw. Je moet het eigenlijk zo zien dat je meteen in de slotscenes van een film terecht komt. Daardoor komt het verhaal wat surrealistisch over.

Ik mer dat ik wat moeite heb met de extremen gezien de thema’s (racisme, geweld, vooroordelen, pesten). Je mist de opbouw van het verhaal, hoe heeft het zover kunnen komen. Dat merk ik vaker bij deze XS novelles: de vorm laat weinig ruimte voor opbouw, maar dat is met sommige thema’s wel ingewikkeld. Extra ingewikkeld omdat vaak die thema’s maken dat het verhaal jongeren aanspreekt. Dit is voor veel auteurs een ingewikkelde balans. Wellicht is het een idee voor de uitgeverij om naast de XS-verhalen bijvoorbeeld ook S-verhalen te gaan schrijven, met 10.000 woorden? Dat zou wat extra ruimte geven om het verhaal op te bouwen, maar is niet zo intimiderend als het gemiddelde YA-boek.

Dit is geen rechttoe rechtaan verhaal, het vraagt iets meer van de lezer door de perspectiefwisselingen en het feit dat het verhaal niet lineair verloopt (het verhaal springt namelijk niet alleen heen en weer tussen personages, maar ook in de tijd). Ik denk dat dit een goed opstapje is voor de leerlingen die straks uitdagender boeken voor de lijst gaan lezen.

4 gedachtes over “Recensie: ‘Get Out’ van Juultje van den Nieuwenhof