Recensie: ‘Mystery guest’ van Maren Stoffels

1 moord. 3 bekentenissen.

Pip kan niet geloven dat ze Mirza heeft vermoord. Cody denkt dat Mirza hoopte iemand als hij tegen te komen, maar dat ze dat beter niet had kunnen hopen, want hij heeft haar vermoord. En Norah haatte Mirza, dus moest ze dood.

Je leest eerst het verhaal vanuit Mirza’s perspectief: hoe ze aan het begin van de zomer op de kamer van Pip verteld dat haar broer Ferijn weer thuiskomt uit de jeugdinstelling waar hij verblijft. Hoe Mirza de eerste berichtjes krijgt van de Mystery Guest, die een spelletje wil spelen. Hoe Mirza daarop ingaat. En hoe ze tijdens de zomer alle verschillende personages en mogelijke verdachten tegen komt. Langzaamaan ontdek je dat Mirza ook wat geheimen heeft, en dat haar reden om dit spelletje te blijven spelen niet alleen maar ‘verveling’ is…

Maar na de moord op Mirza gaan we terug in de tijd, en lees je hoe de anderen de gebeurtenissen hebben beleefd. En dat blijkt nogal te verschillen van wat Mirza je vertelt…

Dt is niet het makkelijkste verhaal. Het duurde even voor ik erin zat, en dat heeft onder andere met de opbouw te maken. Zeker in het begin van het verhaal volg je steeds Mirza, maar dan wel steeds bij iemand anders. Mirza is daarnaast een personage dat ver bij mij vandaan staat, dat hielp ook niet echt met ‘in het verhaal komen’.

Ik vind Mirza niet aardig, van het begin af aan niet. Toch wilde ik haar verhaal uitlezen, en dat zegt iets over de vertelkwaliteit die Stoffels in dit boek laat zien: als je wil weten hoe het verhaal waar je moeilijk in komt, over een persoon die je niet mag verder gaat, dan moet je wel een heel goed verhaal schrijven. Stoffels weet dat voor elkaar te krijgen, en dat vind ik een compliment waard.

De opmaak boek was even wennen: het voelt alsof de bladspiegel net niet helemaal lekker is uitgekomen. De letters (die overigens best groot zijn, wat fijn is voor dyslectici en mensen die een visuele beperking hebben) staan net te ver naar de zijkant, de marge is net te klein. Zo voelt het in ieder geval, en dat leest minder prettig.

Ik probeer het plot niet te verklappen, maar ik kan wel zeggen dat ik deze ontknoping nog maar 1 x eerder in een boek ben tegengekomen, en dat was een boek voor volwassenen. Ik heb veel thrillers gelezen, en het feit dat ik deze ontknoping nog maar in een ander boek heb gelezen, zegt voor mij dat Stoffels met Mystery Guest een niet-alledaagse jeugdthriller heeft weten neer te zetten.

Gezien de complexiteit die in het verhaal verstopt zit vind ik dat dit boek gelezen zou moeten mogen worden voor de lijst. Op basis van het verhaal zelf zou je dat misschien niet zeggen, maar als ik uit ga leggen waarom ik dat vind geef ik het plot weg, dus lees het boek zelf maar en trek dan (waarschijnlijk dezelfde) conclusie als ik. Helemaal als je in je achterhoofd houdt dat Mel Wallis de Vries ook voor de lijst gelezen mag worden, want dit boek is echt veel beter, omdat het plot zoveel complexer in elkaar.

Dit is een spannend boek voor de geoefende (jeugd)lezer of de (jeugd)lezer die tijd en ruimte heeft om te wennen aan deze vertelvorm. Ik kan me voorstellen dat dit een fijn boek is om jezelf in de zomer een beetje mee uit te dagen, om je hersenen een beetje aan het werk te houden (als je dat wil). Voor mij als ervaren thrillerlezer kwam het plot nog uit de lucht vallen, dus ik denk dat de meeste jongeren het helemaal niet aan zien komen.

7 gedachtes over “Recensie: ‘Mystery guest’ van Maren Stoffels

1. Naomi zegt:

Hoor je mijn leeslijstje? Dat piept en kraakt, want er wordt weer een boek toegevoegd;). Ga er wel even mee wachten tot ik wat meer ruimte heb voor verhalen waar je echt in moet duiken. Ben nu meer van makkelijk (feelgood, dat soort dingen).