Recensie: ‘Familie liegt nooit’ van Karen M. McManus

Vierentwintig jaar geleden kregen de vier kinderen van Mildred Story allemaal dezelfde brief. Ze werden uit het testament geschrapt, en de reden daarvoor was even simpel als complex: jullie weten wat jullie hebben gedaan. Maar alle vier de kinderen hebben geen flauw idee wat ze hebben gedaan om onterft te worden. Nu, vierentwintig jaar later, krijgen de drie kleinkinderen van Mildred een uitnodiging om een zomer op het vakantieresort van hun oma te komen werken. Milly, Aubrey en Jonah zijn nieuwsgierig, maar ook verrast: hun oma leidt een teruggetrokken leven en heeft voor deze brief nooit enige interesse in hen getoond.

Hun ouders hopen dat ze op deze manier weer in de gunst komen bij hun moeder, en pushen de drie jongeren om te gaan. Eenmaal op het eiland lijkt het wel alsof hun oma niets van deze uitnodiging wist, en dat degene met wie ze alles geregeld hebben net twee dagen eerder met de noorderzon is vertrokken. Aubrey, Jonah en Milly gaan aan het werk, en langzaamaan komen ze erachter wat er vierentwintig jaar geleden allemaal is voorgevallen. In iedere familie zijn geheimen, maar sommige geheimen zijn duisterder dan andere…

Dit boek doet qua plot echt niet onder voor een volwassen detective, dus wees daar zeker niet bang voor! Ik had tot nu toe bij de boeken van Karen McManus steeds dat ik het einde een beetje slap vond, dat was deze keer absoluut niet het geval. En daar ben ik blij om, want McManus heeft een heel gelaagd verhaal in elkaar gezet. Je volgt de drie kleinkinderen van Mildred, maar je volgt ook een van de onterfde kinderen (Allison, de moeder van Milly), toen zij dezelfde leeftijd had als Milly, Jonah en Aubrey nu. Dat is vierentwintig jaar geleden, en langzaamaan kom je erachter wat er toen is gebeurd, en waarom de kinderen precies onterft zijn.

Het verhaal komt heel rustig op gang, en er wordt veel tijd en ruimte genomen om de situatie en de omgeving te schetsen. Dat dit boek op een eiland speelt en de gebeurtenissen in de zomervakantie plaatsvinden, maakt dit een extra geschikt boek voor de vakantieperiode. Pas achteraf besef je hoe zelfs de kleinste dingen in het verhaal bijdragen aan het complete plot. Tel daarbij op dat dit boek het niet moet hebben van de spanning, maar van de puzzel, en je snapt dat dit een oestrogeenthriller is die toevallig wat jongeren in de hoofdrol heeft.

Dit boek werd ook besproken in de VN Detective & Thrillergids 2021 (uniek, want doorgaans mijden ze alles wat jeugd/Young Adult is als de pest) en kreeg daar drie sterren. Een heel behoorlijke score, zeker als je bedenkt dat ze dit jaar niet scheutig waren met sterren en dit het eerste jeugdboek is wat ze überhaupt bespreken.

Familie liegt nooit is een detectiveroman voor lezers die niet afhankelijk zijn van actie voor hun leesplezier. Er gebeurt heel veel, maar pas achteraf besef je hoeveel er eigenlijk echt is gebeurd. Ik zou dit boek vooral meenemen op vakantie, en want je hebt een boek wat zowel de jongeren als de volwassenen in je gezelschap mogelijk kunnen waarderen.

Dit boek is vertaald door Willeke Lempens