Recensie: ‘Vlucht 703’ van Chinouk Thijssen

Met de klas op schoolreisje naar een escaperoom. Vet cool toch? Timon en Iris hebben er zin in. Timon heeft al heel veel escaperooms gedaan, dus die weet precies hoe het werkt. Het spel: ze zitten in een vliegtuig, en er is een bom aan boord. Binnen twee uur moeten ze de bom onschadelijk maken, en om dat te kunnen doen moeten ze zich een weg door het vliegtuig puzzelen.

Maar de groep die is ingedeeld bij vlucht 703 is niet blij met de random indeling. Ze hebben een geschiedenis samen. Als ze in het vliegtuig zitten, lijkt de simulatie wel heel erg echt: ze stijgen op! En die nep-bom, dat is geen nep-bom, maar een echte bom! Lukt het de groep om ondanks hun verleden samen te werken, elkaar te vertrouwen en zo hun levens te redden?

Dit is de eerste keer dat ik zo’n novelle lees en het verhaal goed was opgebouwd en het plot goed in elkaar zat. Ik heb namelijk meer van deze Kluitman XS-boeken gelezen, en meestal was de opbouw ‘introductie van de personages BAM eindscène van een spannende thriller’. Dat was hier niet het geval. Thijssen neemt de tijd voor de opbouw, zonder dat het voelt als ‘rekken’ of ‘overbodig’. Dit verhaal is goed opgebouwd, met spanning op de juiste momenten zonder het verhaal meteen weg te geven.

Wat ik wel jammer vond: Iris en Timon zijn niet uit elkaar te houden qua tone of voice. Je moet dus heel goed opletten of je nu het perspectief van Iris of van Timon leest, want ze noemen elkaar ook zelden. Dat maakt dit toegankelijke verhaal (wat de bedoeling is bij zo’n XS-boek) toch iets minder toegankelijk.

Het verhaal voor de ervaren jeugdthrillerlezer niet extreem spannend, maar wel onderhoudend. Ik kan me goed voorstellen dat dit boek jongeren kan overhalen om ‘boeken’ toch eens een kans te geven: het verhaal is goed opgebouwd, spannend zonder te spannend te zijn en je hebt het in een avond wel uit (ook dat hoort bij deze boeken, het idee is dat jongeren echt de keuze hebben tussen ‘een verhaal in een film’ of ‘een verhaal in een boek’, met het idee dat je beiden in een avond uit kunt krijgen).

Het plot is niet heel verrassend, maar binnen de beperkte hoeveelheid tekst goed uitgewerkt en redelijk gelaagd. Dit boek is een mooi opstapje naar Truth or Dance, de boeken van Cis Meijer, Mel Wallis de Vries en Margje Woodrow.

3 gedachtes over “Recensie: ‘Vlucht 703’ van Chinouk Thijssen