Recensie: ‘Bevrijd’ van Amy McCulloch

Let op: deze recensie bevat spoilers van het boek Jinxed.

Lacey wordt wakker in het ziekenhuis, een maand na het einde van het vorige boek, Jinxed. Ze weet niet niet meer wat er gebeurd is. Al snel wordt duidelijk dat Jinx weg is, en dat Lacey nu gebruik moet maken van haar kever-baku Slick. En dat zorgt voor de nodige problemen: zonder een baku die minimaal level 3 is, kan Lacey niet meer naar Profectus, de elite-school waar leerlingen worden klaargestoomd voor een carrière bij Moncha. Moncha is het technologiebedrijf achter de baku’s, en aangezien het maar weinig concurrentie heeft, is het ook een erg machtig bedrijf.

Langzaam maar zeker komen de herinneringen aan de periode voor ze in het ziekenhuis terecht kwam terug. Eerst in flitsen, daarna hele stukken. Lacey ontdekt dat de motieven van Moncha niet helemaal zuiver zijn. De oprichtster, Monica Chan, wordt al maanden gevangen gehouden, en de tweede man van het bedrijf, Eric Smith, heeft een update in de planning staan. Een update die het leven van mensen zou moeten verbeteren. Maar is het wel echt een verbetering?

Ik had wat moeite om in dit boek te komen. Heel veel dingen uit het vorige boek worden niet herhaald of opnieuw uitgelegd, waardoor het soms wat lastig is om het verhaal te volgen. De hoofdlijnen had ik wel onthouden, maar dingen als de onderlinge verhoudingen tussen de personages of de individuele omstandigheden van een aantal jongeren had ik niet meer helemaal paraat. Ik denk dat dit minder was geweest als er niet ruim anderhalf jaar zat tussen het lezen van het eerste en het lezen van het tweede deel. Dus als je deze boeken wil lezen: lees ze dan in korte tijd, zodat je het vorige deel nog vers in je geheugen hebt zitten.

Het thema van het verhaal, hoe ver mag je gaan met technologie, is geen nieuw thema. Wel denk ik dat dit boek makkelijker een jongere doelgroep aanspreekt dan bijvoorbeeld De Cirkel of Free to Fall. Lacey is overtuigd van het feit dat de update slecht is, maar haar vrienden twijfelen wel af en toe. Toch krijgt Lacey ze allemaal relatief makkelijk mee, ook als er weinig tot geen persoonlijk belang is voor de jongeren. Ik weet dat een aantal mensen zullen zeggen dat deze discussie beter uitgewerkt had moeten worden in het boek, maar ik denk dat dit boek ook een mogelijkheid kan bieden om met elkaar (al dan niet in de klas) in gesprek te gaan over technologie en de ethische discussie die dit boek aanstipt.

Want het feit dat er niet heel diep in wordt gegaan op de discussie, maakt wel dat dit boek een lekker leesboek is. Er zit veel actie in het verhaal, en het leest best snel. Hierdoor krijg je ook de minder goede lezers makkelijk mee, net als de jongeren die niet echt van lezen houden. Daarnaast zijn er ook de nodige plotwendingen (voor een ervaren lezer niet heel verrassend of spannend), en dat maakt dat je wil blijven lezen.

Dit boek stipt de ethische discussie rondom technologie aan, maar gaat er niet te diep op in. Dat maakt het een fijn leesboek met genoeg aankopingspunten voor een discussie in de klas, maar ook geschikt om ‘gewoon’ lekker te lezen. Het boek is zeker niet uniek in zijn soort, maar wel heel toegankelijk. En dat is ook veel waard.

Dit boek is vertaald door Niels van Eekelen

4 gedachtes over “Recensie: ‘Bevrijd’ van Amy McCulloch

1. Naomi zegt:

Dat vind ik altijd heel irritant, als je een boek leest en daar veel voorkennis uit het vorige boek voor nodig hebt, terwijl je dat al langere tijd geleden hebt gelezen. Ik snap het van een schrijver wel, om herhaling te voorkomen, maar vaak vind ik het lastig, want ja, je bent bezig in meer dan één serie in je leven.
    Dit boek is denk ik niet mijn genre, dus ik sla over.

• booksometea zegt:

Ja, een kleine samenvatting of ‘wat hieraan vooraf ging’ is niet te veel gevraagd, volgens mij.