Recensie: ‘De verloren erfgenaam’ van Jennifer Lynn Barnes

Nadat Avery en de Hawthorne-jongens de eerste puzzel hebben opgelost, komt er een tweede puzzel tevoorschijn. De doodgewaande zoon van Tobias Hawthorne is misschien toch niet dood, en de groep gaat op zoek naar de oom van de jongens. Avery heeft een vermoeden wie hij is: de zwerver Harry, waar ze sinds de dood van haar moeder mee schaakte in het park.

Ondertussen probeert Avery ook nog steeds uit te vinden waarom Tobias Hawthorne haar heeft uitverkoren om zijn fortuin aan na te laten, en ontdekt ze dat rijkdom ook een prijs heeft: diverse mensen proberen haar te vermoorden, geld van haar los te peuteren of hun verhaal over haar te verkopen aan de pers. Tijdens hun zoektocht, die hen ook een paar keer uit huis lokt, worden ze diverse keren belaagd. En waarom wil het personeel niet dat Avery de gang waar Tobias woonde opent en doorzoekt?

Ik begon heel enthousiast aan dit boek. Maar al snel zakte mijn enthousiasme. Ik had enorm het gevoel dat dit boek een herhaling van het vorige boek was, met eerder wat verschillen in de details dan dat er echt een nieuw verhaal werd neergezet. De ontknoping kwam ook enorm uit de lucht vallen en was veel te ver gezocht, waardoor ik me een beetje bedrogen voelde toen ik dit boek uit had.

Het boek leest lekker, maar het verhaal is gewoon niet wat ik van dit boek had verwacht, zeker niet na de aanloop in het vorige boek. Daarnaast vond ik dat het personage van Avery op zich redelijk was uitgewerkt (al viel het in het niet bij het vorige boek), maar de andere personages bleven vlak en grotendeels inwisselbaar voor elkaar. Dit was met name bij de Hawthorne-jongens het geval, die allemaal op elkaar begonnen te lijken.

Ik vond dit ontzettend jammer, omdat dit een verhaal is waar veel potentie in zat. Maar de mogelijkheden die het vorige boek bood zijn niet benut en de uitwerking van dit boek komt neer op een slap aftreksel van het vorige deel. Sorry, maar als je dit deel leest na het vorige deel, ga je enorm teleurgesteld raken. Geen aanrader dus.

Dit boek is vertaald door Elise Kuip.

4 gedachtes over “Recensie: ‘De verloren erfgenaam’ van Jennifer Lynn Barnes