Soms voel je je een beetje down, of heb je last van een dipje. Dat is menselijk, en (meestal) geen reden om je zorgen te maken*. Maar het is wel fijn als je er iets aan kunt doen. Naast gezond eten, regelmatig naar buiten, zorgen dat je genoeg slaapt en meer van dat soort dingen, … Meer lezen over 40 boeken voor als je je een beetje down voelt
Sprookjes als hernieuwde bron van inspiratie
Er valt me de laatste tijd iets op in boekenland, met name bij de fantasy: sprookjes zijn weer in opkomst. En dan niet de klassieke verhalen in een modern jasje (zoals de Lunar Chronicles), maar op een manier waarbij de indruk wordt gewekt dat men ingaat op de achtergrond van bepaalde personages en motieven in … Meer lezen over Sprookjes als hernieuwde bron van inspiratie
De NS Publieksprijs: wat is er aan de hand?
Er is dit jaar nogal wat gedoe over de NS publieksprijs. Stemmen zouden gemanipuleerd zijn, de stemming lag zelfs een poosje stil en inmiddels is er besloten om de prijs helemaal niet meer uit te reiken. Wat is daar aan de hand en hoe nu verder? De NS Publieksprijs Ieder jaar wordt de NS Publieksprijs … Meer lezen over De NS Publieksprijs: wat is er aan de hand?
Recensie: ‘De school van Goed en Kwaad’ van Soman Chainani
Het verhaal Eens in de vier jaar komt De Schoolmeester naar het dorp Gavaldon, waar hij twee jongeren tussen de 12 en de 18 jaar meeneemt. Het verhaal gaat dat hij ze meeneemt naar De School van Goed en Kwaad, om ze daar op te leiden tot sprookjesfiguren. Soms zien de kinderen uit het dorp … Meer lezen over Recensie: ‘De school van Goed en Kwaad’ van Soman Chainani
Veerle neemt mijn blog over (poging 4)
Mauw! Ik, Veerle de kat, neem Nienke's blog weer eens over. Want als kat zijnde kan ik ook prima bloggen, en ik heb jullie heel veel te vertellen! Nienke heeft deze week iets wat 'herfstvakantie' heet. Ik weet niet precies wat dat is, maar het komt er op neer dat Nienke deze week overdag meer … Meer lezen over Veerle neemt mijn blog over (poging 4)
Wat theeliefhebbers niet meer willen horen
Vandaag een blogpost met wat humor, namelijk over wat theeliefhebbers nooit meer willen horen! Een blogpost met een knipoog, bedoeld om gezellig samen te lachen. Veel plezier! Wat wil je drinken? Wat denk je zelf? Hoe vaak per jaar zie je mij iets anders drinken dan thee? Nou dan. Moet dat theezakje niet eens in … Meer lezen over Wat theeliefhebbers niet meer willen horen
Omschrijf een boek of boekenserie zo slecht mogelijk
Op social media zie ik af en toe een oproepje tegen om een boek/serie/film zo slecht mogelijk te omschrijven. De resultaten zijn vaak hilarisch, dus ik dacht: ik doe mijn best eens om een dergelijk lijstje voor jullie te maken. Slim meisje leert alle domme en gemene mensen om haar heen een lesje met behulp … Meer lezen over Omschrijf een boek of boekenserie zo slecht mogelijk
Is het goed om een boek te hypen?
Herman Koch kondigde zijn nieuwe boek nauwelijks tot niet aan, omdat hij niet wilde dat men elkaar ging beïnvloeden over het boek. Dat bracht mij op de vraag: is het eigenlijk wel goed om een boek te hypen? Laat ik eerst even beginnen met het delen van het fragment waarin Koch zijn boek aankondigde (een … Meer lezen over Is het goed om een boek te hypen?
De kater van… het boek dat te sloom was
Ik had een boek uit de bieb gehaald. Sterker nog, het was een boek wat ik had moeten reserveren, want er was een enorme wachtrij voor. Maar al snel had ik spijt, want dit boek bezorgde mij een boekenkater! Wat was het probleem: dit boek was te sloom. En op zich heb ik geen probleem … Meer lezen over De kater van… het boek dat te sloom was
Heerlijke boeken voor de herfst
De herfst is nu echt (eindelijk!) definitief in het land. Ik ben niet zo goed in de zomer, dus ik heb met smart zitten wachten op de herfst! Vandaag deel ik fijne boeken voor in de herfst, zowel voor herfstliefhebbers als herfsthaters en alles wat daar tussenin zit! Dus trek je warme huispak aan, maak … Meer lezen over Heerlijke boeken voor de herfst
Waarom ik een aantal boek-gerelateerde Facebookgroepen verliet
Facebookgroepen kunnen heel fijn zijn. Je kunt er kletsen over je hobby, of steun zoeken voor de aandoening waar jij of je naaste mee worstelt/kampt/probeert te leven. Je kunt er contact zoeken met mensen uit je buurt, of met mensen met dezelfde interesse. Maar er zit ook een keerzijde aan deze groepen... De keerzijde bestaat … Meer lezen over Waarom ik een aantal boek-gerelateerde Facebookgroepen verliet
Burger op? Kom op, naar de bieb!
Ga jij dit weekeind of aankomende week toevallig nog met happy meal-eters naar de McDonalds? Dan heb ik goed nieuws: je kunt ze daarna meenemen naar de bieb! En dan niet een keer, maar iedere week of zelfs iedere dag. Tijdens de Kinderboekenweek zit er namelijk niet alleen een boekje bij het happy meal, maar … Meer lezen over Burger op? Kom op, naar de bieb!
Wat ik niet uitlas… (deel 15)
Ook in de afgelopen tijd las ik af en toe een boek niet uit. Dat had iedere keer een andere reden, en het is meestal ook geen verwijt naar het boek of de auteur, maar een beschrijving van de mismatch tussen mij en het boek. Want boeken zijn net als relaties: soms past iets bij … Meer lezen over Wat ik niet uitlas… (deel 15)
Mannen die over vrouwen schrijven… (deel 4)
Vandaag de vierde aflevering in de serie ‘Mannen die over vrouwen schrijven…’. In deze serie bespreek ik de dingen die mannen niet goed begrijpen over vrouwen, of waar ze misschien niet helemaal goed over hebben nagedacht. Of ze hebben nooit met een vrouw over dat betreffende onderwerp gesproken. En dat levert altijd leuke blogposts op! … Meer lezen over Mannen die over vrouwen schrijven… (deel 4)
Wat te lezen na De Hongerspelen (deel 2)
Ik schreef al eerder een blogpost over boeken die je waarschijnlijk wel aanspreken als je De Hongerspelen uit hebt (en daar van hebt genoten). En nu iedereen de tijd heeft gehad om die boeken uit te lezen 😉 , leek het mij een goed moment voor deel 2! Dus: is een spotgaai er met al … Meer lezen over Wat te lezen na De Hongerspelen (deel 2)