Pasen komt eraan, en dat is voor veel mensen een goede gelegenheid om een paasbrunch en/of een high tea op tafel te zetten. Maar wat is een high tea eigenlijk? En wat heb je nodig om zelf een echte high tea te geven? High Tea vs Afternoon Tea Oké, heel simpel gezegd: een high tea … Meer lezen over How To: High Tea
Steun #noemdevertaler, teken de petitie!
Zoals jullie weten staat BookSomeTea helemaal achter de actie #noemdevertaler, en noem ik de vertaler(s) van een boek ook altijd onderaan een recensie (mits een boek oorspronkelijk uit een andere taal komt). Daarnaast hield ik ook al eens een pleidooi om de vertalers beter te betalen, want wat zij verdienen met een maand fulltime werken … Meer lezen over Steun #noemdevertaler, teken de petitie!
Hoe ga ik om met controversiële auteurs?
Het komt voor dat ik boeken lees van auteurs die, door hun uitspraken of acties, 'hun populariteit verspeeld hebben'. Veel mensen vinden dat je die boeken dan ook niet meer mag lezen. Ik denk daar anders over, en vandaag probeer ik uit te leggen waarom. Ik heb ooit Nederlands gestudeerd, en ook dan kwam er … Meer lezen over Hoe ga ik om met controversiële auteurs?
Hoe kom je uit een leesdip?
Op Twitter zag ik dat Crazy Booklady/Floor Flawless kampt(e) met een leesdip. Ik vroeg haar of ze tips wilde (want ik heb in de loop der tijd geleerd dat niet iedereen altijd op tips zit te wachten) en toen ze daar positief op antwoordde, gaf ik haar mijn tips om uit een leesdip te komen. … Meer lezen over Hoe kom je uit een leesdip?
Wereld Autisme Dag: Al mijn blogposts over autisme
Hoewel mijn blog niet over autisme gaat, blog ik soms wel over autisme. Vandaag, op Wereld Autisme Dag, zet ik al mijn blogposts over autisme voor jullie op een rijtje. Uiteraard zijn er een aantal boekrecensies van boeken met/over autisme. Mijn favoriete fictieboek rondom autisme is In de ruimte is het stil van Nicole Panteleakos, … Meer lezen over Wereld Autisme Dag: Al mijn blogposts over autisme
Wat ik heb geleerd van (boek)bloggen
Na 3 jaar boekbloggen heb ik een aantal dingen geleerd, en die levenslessen wil ik graag met jullie delen. Bloggen kan namelijk een waardevolle aanvulling zijn voor je CV en je leven, mits je het op de juiste manier inzet. Ik heb in de afgelopen jaren geleerd hoe ik dat kan doen, en wil mijn … Meer lezen over Wat ik heb geleerd van (boek)bloggen
Recensie: ‘Try not to…’ van Juultje van den Nieuwenhof
Het verhaal Vijf leerlingen moeten samen nablijven. Juuls, vrolijk en brutaal, niet de beste leerling. Amal, haar beste vriendin, rustig en een goede leerling. Ries, druk, populair en stoeiend met zijn ADHD-medicatie. Biko, de beste vriend van Ries sinds de kleuterklas. En Luuk, stil, spijbelaar, en zorgleerling met een vader met PTSS. De docent die … Meer lezen over Recensie: ‘Try not to…’ van Juultje van den Nieuwenhof
Hiep Hiep Hoera, ik ben jarig vandaag!
Vandaag mag ik 33 kaarsjes uitblazen, want ik ben jarig vandaag! En wie jarig is, die geeft een feestje. Daarom mag vandaag iedereen met een blogpost over boeken, lezen, de bieb of thee meedoen met de linkparty! You are invited to the Inlinkz link party! Click here to enter https://fresh.inlinkz.com/js/widget/load.js?id=a8b40ada7693d64e5923 (en uiteraard mag je me … Meer lezen over Hiep Hiep Hoera, ik ben jarig vandaag!
Anekdotes in de bieb (deel 3)
In de bibliotheek maak je soms leuke, lieve of grappige dingen mee. En daar schrijf ik dan weer een blogpost over! Lees je mee wat ik de afgelopen periode voor bijzondere dingen meemaakte? Ik kwam langs de bieb, en ik zag een jongetje daar staan huilen voor een dichte deur. Het was die ene doordeweekse … Meer lezen over Anekdotes in de bieb (deel 3)
Fastfood-leesvoer
Fastfood kennen we allemaal. Het is ongezond: te vet, te zout, te veel suiker, te weinig voedingsstoffen en te veel calorieën. Maar soms is het ook gewoon heel lekker. Fastfood-leesvoer zal niet iedereen (her)kennen als zodanig, maar ik denk wel dat de meeste lezers wel eens een fastfood-boek gelezen hebben. Misschien lees je zelfs alleen … Meer lezen over Fastfood-leesvoer
Lekker lezen in de lente (deel 2)
Een paar jaar terug schreef ik al eens een blogpost met de titel 'lekker lezen in de lente', en iets zegt me dat we dit jaar weer zo'n blogpost nodig hebben. De lente is een goed moment voor nieuwe dingen, het is een tijd van hoop, en veel mensen zijn in de lente een stuk … Meer lezen over Lekker lezen in de lente (deel 2)
Zou ik dit boek leuk vinden?
Ken je dat? Je staat in de bibliotheek of de boekhandel met een boek in je handen, en je vraagt je af of je het leuk gaat vinden. Niet omdat het er slecht uitziet, maar omdat je de auteur nog niet kent of nog geen ervaring hebt met het genre. Hoe kun je dan bepalen … Meer lezen over Zou ik dit boek leuk vinden?
Wat ik niet uitlas… (deel 10)
Ook in de afgelopen tijd las ik af en toe een boek niet uit. Dat had iedere keer een andere reden, en het is meestal ook geen verwijt naar het boek of de auteur, maar een beschrijving van de mismatch tussen mij en het boek. Want boeken zijn net als relaties: soms past iets bij … Meer lezen over Wat ik niet uitlas… (deel 10)
De waarde van een recensie
Wat is een recensie waard? Die vraag werd afgelopen week actueel toen 700 recensenten van NBD Biblion een brief kregen waarin stond dat ze allemaal vervangen zouden worden door een computer. Wat is er aan de hand? Je hebt vast wel eens de recensies gezien bij de bibliotheekboeken. Een kort tekstje waarin wat informatie staat … Meer lezen over De waarde van een recensie
Gerechten die ik heb gemaakt naar aanleiding van een boek
Naast dat ik graag lees, hou ik ook van koken. Daar blog ik eigenlijk nooit over, want mijn blog gaat over boeken, lezen, de bibliotheek en thee, en is dus geen kookblog. Maar soms haal ik inspiratie voor mijn kookkunsten uit boeken. Nee, geen kookboeken (al vind ik die ook leuk om door te bladeren), … Meer lezen over Gerechten die ik heb gemaakt naar aanleiding van een boek